Sunday 6 July 2014

Kerja Kursus Pendidikan Moral 2013/ 2014 (tugasan harian 3)

“Demi kemajuan, alam sekitar perlu dikorbankan”
Setujukah anda dengan pernyataan ini? Bincangkan.

Dalam era globalisasi ini, masyarakat kini dilabelkan lebih mementingkan kemajuan berbanding alam sekitar. Di Malaysia, pembangunan fizikal adalah tuntutan semasa. Pernyataan “Demi kemajuan, alam sekitar perlu dikorbankan” adalah tidak wajar. Bagi saya kedua-dua aspek kehidupan tersebut haruslah diseimbangkan dengan baik. Masyarakat kini masih tidak sedar akan kepentingan alam sekitar bagi kehidupan bumi termasuklah populariti manusia sendiri. Sikap yang lebih mementingkan kemajuan tanpa perancangan yang teratur telah mengakibatkan kesan-kesan negatif sehingga tergadainya alam sekitar, iaitu habitat kehidupan manusia.

Peningkatan bilangan manusia telah meningkatan keperluan kawasan perumahan sehingga memaksa kemusnahan kawasan perhutanan berlaku. Tindakan ini telah mendatangkan kesan peningkatan iklim suhu bumi. Para pemimpin seharusnya lebih sensitif terhadap masalah yang berkaitan dengan alam sekitar. Pewartaan hutan simpan seharusnya lebih kerap dijalankan demi memelihara alam sekitar. Kita mestilah menerapkan nilai menyayangi dan menghargai alam sikitar dalam diri masing-masing. Contohnya, kegiatan memulihara kawasan yang telah tercemar boleh dilakukan.

Sistem pengairan yang digunakan dalam sektor pertanian juga boleh memberikan kesan terhadap alam semula jadi. Jika terlalu banyak air bawah tanah disedut keluar untuk mengairi tanaman pada kadar yang lebih cepat daripada kadar hujan menggantikan air bawah tanah, maka telaga terpaksa digali semakin dalam. Akibatnya, tanah menjadi kering dan turut mengalami masalah kemasinan akibat pengumpulan garam. Pencemaran yang berlaku akan medatangkan kesan yang buruk kepada manusia. Jusretu, empangan-empangan kecil boleh dibina supaya air hujan dapat dikumpulkan dan meresap ke dalam tanah bagi mengatasi masalah tersebut. Amalan pertanian juga harus diubah supaya air dapat digunakan secara berkesan. Oleh itu, nilai peka terhadap isu alam sekitar haruslah diamalkan. Kita haruslah prihatin terhadap isu-isu alam sekitar.

Sememangnya tidak dapat dinafikan lagi bahawa kita perlulah mengamalkan nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar bagi mengekalan kualiti kehidupan yang lebih baik. Bagi meningkatkan kualiti kehidupan manusia dan alam sekitar, proses perbandaran perlulah dikawal bagi mengelakkan perubahan cuaca berlaku. Ini bagi mewujudkan hubungan harmoni antara manusia dan alam sekitar. Oleh itu, kerajaan seharusnya mengurangkan projek pembangunan yang terpaksa mengorbankan hutan primer.

Kesimpulannya, kemajuan dan alam sekitar perlu seimbang demi mengekalkan  negara yang berkualiti. Oleh yang demikian,  penyataan di atas tidak wajar dituruti mana-mana negara kerana alam sekitar sama pentingnya dengan kemajuan.


1 comment: