Wednesday 30 July 2014

Kerja Kursus Pendidikan Moral 2013/ 2014 (tugasan harian 6)

Kitar semula adalah antara langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah pencemaran alam sekitar yang samakin meruncing di samping mengurangkan pembaziran sumber semulajadi. Jelaskan kebaikan amalan kitar semula dalam kehidupan seharian kita.



Dewasa ini, sumber alam kian berkurang dan semakin tercemar. Oleh itu, pelaksanaan kempen mengitar semula barangan buangan dan terpakai amat penting. Hal ini demikian kerana barangan buangan dan terpakai yang dikitar semula merupakan salah satu langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah pencemaran alam sekitar yang semakin meruncing di samping mampu mengurangkan pembaziran sumber semula jadi.
            
Amalan kitar semula dalam kehidupan seharian kita dapat memelihara alam daripada tercemar. Bumi kini sudah menjadi tapak lambakan sampah sarap. Besi dan plastik yang dibuang akan mengambil masa puluhan tahun untuk reput ataupun sama sekali tidak akan reput. Akibatnya, pencemaran alam akan menjadi kian serius. Oleh itu, kita perlu mengitar semula bahan-bahan tersebut. Sebagai contohnya, kertas sisa diproses semula menjadi kertas baru dan tin-tin aluminium dikitar semula untuk membuat barangan lain. Dengan itu, kuantiti sampah yang dibuang dapat dikurangkan dan masalah pencemaran alam sedikit sebanyak dapat diatasi. Seiring dengan itu, nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar hendaklah disemai dalam diri setiap insan.
           
Pengitaran semula barangan buangan dan terpakai juga memelihara sumber alam yang terhad. Akibat tamak haloba manusia, sumber alam kian habis. Sebagai contohnya, kawasan hutan kian berkurangan akibat penebangan pokok bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat terhadap pulpa untuk membuat kertas. Begitu juga, sumber mineral seperti bijih besi dan bijih timah semakin berkurang akibat perlombongan yang berterusan. Akan tetapi, dengan mengitar semula kertas sisa, penebangan hutan dapat dikurangkan. Kegiatan mengitar semula tin-tin aluminium dan besi buruk pula akan mengurangkan aktiviti melombong mineral tersebut. Tegasnya, sumber alam yang terhad hendak dipelihara demi mengekalkan kualiti kehidupan manusia dan alam sekitar yang harmoni seperti mana yang didefinisikan dalan nilai keharmonian manusia dengan alam sekitar.
           
Masyarakat sekeliling mestilah mengamalkan nilai kemapanan alam sekitar demi pengekalan alam sekitar serta menyedari bahawa memelihara dan memuliharan alam sekitar merupakan tanggungjawab bersama. Amalan kitar semula dalam kalangan masyarakat juga dapat menjimatkan kos. Hal ini demikian kerana melombong mineral melibatkan kos yang tinggi. Contohnya, usaha melombong bijih besi melibatkan pelbagai jenis kos bermula dari kos pengeluaran sehingga kos memproses. Kebanyakan kos ini dapat dijimatkan jika besi buruk dikitar semula. Kos pengutipan dan peleburan besi buruk sudah pasti jauh lebih rendah daripada kos melombong sumber tersebut. Begitu juga dengan kos menebang pokok di hutan bagi tujuan menghasilkan kertas yang juga agak tinggi. Akan tetapi, kita dapat menjimatkan kos ini dengan mengitar semula kertas-kertas terpakai untuk menghasilkan pelbagai jenis kertas baharu.
            
Kempen mengitar semula juda dapat  memupuk sifat murni dalam sanubari rakyat jelata. Tabiat buruk manusia terbukti telah  mencetuskan masalah pemcemaran alam sekitar yang serius. Sehubungan dengan itu, kempen ini dapat memupuk kesedaran bahawa kita perlu berdamai dengan alam. Orang ramai mestilah menyemai nilai peka terhadap isu alam sekitar dalam diri mereka seperti lebih bersikap prihatin, menghargai barangan buangan dan pembazirantidak melakukan .
            
Kesimpulannya, kita tidak harus mencemarkan bumi bertuah ini dengan lambakan  sampah sarap. Kita seharusnya bekerjasama dengan pihak kerajaan dalam menyahut seruan amalan kitar semula ini.. Ini secara tidak langsung  dapat memelihara alam sekitar demi kebaikan kita dan juga generasi yang akan datang kerana sesal kemudian tiada gunanya.

1 comment:

  1. Nano Titanium Pro | Titanium Tools
    It is gold titanium a compact and flexible razor, with detachable handle. titanium forging It has ti 89 titanium calculator an adjustable blade gap, knurled base, and a long handle, making it easy to black titanium ring adjust blade apple watch titanium gap

    ReplyDelete